Felles faglig fokusområde for studentbarnehagene 2021 – 2023:
Alle setter spor – helsefremmende arbeid i barnehagen
Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser. Barna skal ha mulighet til ro, hvile og avslapping i løpet av barnehagedagen.
Barnehagen skal være en arena for daglig fysisk aktivitet og fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling.»
Vi skal, gjennom arbeid med prosjekter og i barns hverdagsliv, arbeide for at alle barn får oppleve å ha «lekegnist». Barna skal ha tid og rom for lek og samspill med andre barn hver eneste dag. Lek har egenverdi og handler først og fremst om her og nå, men lek har også et fremtidsperspektiv gjennom å være barns viktigste arena for horisontale relasjoner med andre barn. Gjennom leken kan barna oppleve glede, mestring, møte motstand og motgang, våge å gi utrykk for egne følelser og forstå andres følelser. Å legge til rette for lek er barnehagens aller viktigste bidrag til å fremme god fysisk og psykisk helse. Et annet viktig bidrag til helsefremmende arbeid, er å legge til rette for fysisk aktivitet. Aktiv utfoldelse ute i naturen skal være en viktig del av barnehagens innhold. Vi viser til virksomhetsplanen for utfyllende informasjon om fokusområdet.
Breivika studentbarnehage skal i 2021 – 23 delta i et samarbeid ledet av Tromsø kommune, kalt «Se meg». Arbeidsmodellen har forebygging og helhetlig tenkning rundt psykisk helse i barnehagen som hovedmål. Modellen skal kvalitetssikre barnehagetilbudet for å kunne iverksette tiltak på et så tidlig tidspunkt som mulig. Arbeidsmodellen understøtter barns rett til et tilpasset tilbud i barnehage, sikrer at barns rettigheter og behov blir møtt og ivaretatt og bidrar til kvalitetssikring av barnehagetilbudet som system. Arbeidsmodellen har fokus på tverrfaglig samarbeid mellom barnehager og aktører i det kommunale hjelpeapparatet.
Arbeidsmodellen implementerer en systematisk innsats, på både individ- og systemnivå, i barnehager.